The most shredded man alive...

 

 


Rösta på den här sajten!
Stöd toppaformen, klicka på annonserna.

Gymkompaniet.se

TOP 10 BEST ABS IN THE WORLD

Träningsprogrammet för dig som vill klara 100 armhävningar...kan vara det sista som behövs för att få en fin form till sommaren.

Crossfit-superset Läs mer >>
Ocklusions-ischemiskträning Läs mer >>
Håll formen även på sommaren. Läs mer >>
Stretchövningar för smidighet och bättre återhämtning Läs mer >>
Det är ingen nyhet att lite motion är bättre än ingen alls. Nu finns ytterligare forskning som förklarar sambandet mellan motion och minskad risk för sjukdomar som diabetes (typ 1 och 2), reumatism och cancer. I denna brittiska studie mätte forskarna olika inflammations- markörer (bland andra TNF-protein, interlekuin-6 och C-reaktivt protein) hos 400 deltagare, samtidigt som man samlade information om deltagarnas ålder, kost, rök- och motionsvanor. Oavsett övriga livsvanor, fann forskarna att de deltagare som promenerade åtminstone 30 minuter om dagen minst fem dagar i veckan, hade lägre nivåer av inflammationsmarkörerna än de som inte motionerade alls. Lite, men regelbunden motion är med andra ord bättre än ingen alls. Och 30 minuter snabb promenad, löpning eller cykling hinner nog de flesta trots allt med. Preventive Medicine 47(4): 417-21 (Oct. 2008). Osteoporos, det vill säga benskörhet är inte ett problem som drabbar bara kvinnor. Trots detta är de flesta studier om kalciumets stärkande effekt på skelettet gjorda enbart på kvinnor. I denna två år långa studie utvärderades om kalciumtillskott har samma goda effekt på män som på kvinnor. 323 friska män, 40 år och äldre, delades slumpvis in tre grupper. En grupp fick ett dagligt kalciumtillskott på 600 mg. Den andra gruppen fick placebo och den tredje gruppen tog dubbel dos kalcium, det vill säga ett tillskott på 1200 mg kalcium per dag. Medan bentätheten var oförändrad hos de män som tog den lägre dosen, ökade bentätheten med 1 till 1,5 procent bland de män som tog 1200-milligramstillskottet. Studien utfördes enbart på friska män, men forskarna menar att resultatet talar sitt tydliga språk: 1200 mg kalcium om dagen kan bidra till att minska risken för osteoporos. Archives of Internal Medicine 168(20): 2276-82 (10 Nov. 2008). Att promenera är ett enkelt och billigt sätt att förhindra viktökning. I en 15 år lång studie analyserade forskarna data från 4955 män och kvinnor i 20-årsåldern och upp till medelåldern. Forskarna fann ett starkt samband mellan promenerande och viktminskning. De som promenerade mycket hade lättare både att hålla vikten, och att gå ner i vikt. Det starkaste sambandet uppvisades bland de kvinnor som vägde mest i början av studien. För dessa medförde en halvtimmes daglig promenad en årlig viktminskning på ett halvt kilo, vilket alltså gav en viktminskning på totalt sju kilo under den 15 år långa studien. American Journal of Clinical Nutrition 89(1): 15-16, 19-26(Jan. 2009). Flera studier har visat att en måttlig alkoholkonsumtion minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. I en studie gjord på franska män upptäcktes att en måttlig alkoholkonsumtion ökade omega3-fettsyrorna EPA och DHA i kroppens blod- och plasmaceller. Forskarna tror att denna förhöjning av EPA och DHA kan vara en förklaring till varför en måttlig alkoholkonsumtion skyddar mot hjärtsjukdomar. I en ny tvärvetenskaplig studie utvärderade forskarna data om kvinnor och män i Italien, Belgien och England för att se om alkohol kan förknippas med högre nivåer av EPA och DHA även hos dessa folkgrupper. Även denna gång fann man ett samband mellan en måttlig alkoholkonsumtion och högre nivåer av EPA och DHA i blod- och plasmacellerna. Men, vidare analyser visade att de förhöjda omega3-nivåerna endast uppstod i samband med vinkonsumtion, men inte med öl- eller spritkonsumtion. Resultaten antyder att icke-alkoholhaltiga ämnen som polyfenoler, ett slags antioxidanter med antiinflammatoriska egenskaper, kan vara orsaken till förhöjningen av omega3-fettsyrorna i blod- och plasmacellerna. Som vanligt handlar det om en måttlig vinkonsumtion. För män gäller ett glas vin om dagen, för kvinnor ett halvt. Om man vill undvika risken att skada levern i sin strävan att få i sig behövliga mängder av omega-3, kan man ju istället äta fet fisk, linfröolja, rapsolja och nötter, som alla innehåller höga halter av omega-3. American Journal of Clinical Nutrition 89(1):354-62 (Jan. 2009) Så kallad oxidativ stress är en bidragande faktor till att kroppens celler bryts ner och att vi därmed åldras. En grupp lantbruksforskare testade sju naturliga ämnen som finns i bär och druvor för att se vilka av ämnena som innehåller det starkaste skyddet mot oxidativ stress på kroppens celler. Ämnet pterostilbene, nära besläktat med antioxidanten resveratrol vann överlägset. Forskarna matade råttor med en av dessa tre dieter: vanligt råttfoder, råttfoder med höga halter av pterostilbene eller råttfoder med låga halter av pterostilbene. De råttor som fick pterostilbene uppvisade en ökad dopaminavsöndring, förbättrad kognitiv förmåga och förbättrat arbetsminne. Forskarna tror att ämnet har samma goda effekt när det gäller att motverka det mänskliga åldrandet, vilket återstår att utforska i nästa steg. Abstract of Journal of Agriculture and Food Chemistry, jan 2009
Max-ot. Ett annorlunda sätt att få maximal muskeltillväxt. Läs mer>>
Har du inte tid att gå till gymmet? Svårt att hinna till gymmet eller är på resande fot. Alternativ träning. Gummiband----Armhävningar
Rökning & löpning. Rökning skadar mer, snabbare och värre än du tror. Läs mer>>
Mineraler, viktiga tillskott.Mineraler är en grupp näringsämnen som vid sidan av vitaminer inte ge någon energi (kcal)Läs mer>>
6 veckors program.Vad sägs om att göra nya resultat i bänkpress på bara 6 veckor? Läs mer >
Kondition & fettförbränning. Träna med vikter är toppen för att bygga en bra och en stark fysik. Men för att få fram det sista...Läs mer >

Powerwalk. Gå dig i form till sommaren på 8 veckor!! Läs mer >

Överträning. Det som man sköter bäst är träningen. Men det man missar ofta är sömn, mat.. Läs mer>>

Ont i ryggen? Det är få som aldrig har haft ont i ryggen eller någonsin kommer att få...Läs mer>>